Op deze vraag
is moeilijk een eensluidend antwoord te geven en dat is gelijk ook een
dooddoener. Wat ik wil merk is dat we de neiging hebben onszelf een recessie
aan te praten en dat we daarmee ons zelf te kort doen. Ja, er wordt kritisch
gekeken naar de Rijksoverheid en ja, het gaat slecht in de bouw en daaraan verbonden
ondernemingen. Maar nee, dat wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor nieuwe ontwikkelingen
en nieuwe initiatieven.
Recent last
ik het boek ‘Ondernemen met bezieling’ van Simone Nijboer (een aanrader) en een
van de zaken die me in dat boek aansprak was, dat “het opbouwen van een onderneming begint bij het onderzoeken van je inspiratie”.
Als je deze duidelijk weet te definiëren dan heb je de grondslag voor je onderneming
te pakken. Maar neem daarin wel gelijk mee, dat je niet kunt voldoen aan alle
vragen uit de markt. Beperk je aanbod en je bereik tot het geen wat dicht bij
je ligt en waar je enthousiast van wordt. Zoek een niche in de markt waarin je
kunt excelleren.
Betekent dat dan gelijk ook dat je een winstgevende onderneming op kunt
zetten? Tja, dat is maar de vraag, maar je hebt wel een degelijk fundament
gelegd. Verder is het mede afhankelijk van de omgeving, bijvoorbeeld je
thuissituatie: ‘Geven zij je de support om “de stap” te nemen, ondanks alle
risico’s die daaraan vastzitten’. Maar ook, heb jij het in je om over je
angsten en onzekerheden heen te stappen? Je wordt geconfronteerd met vragen
als: ‘Zit de markt wel op mijn product te wachten?’ of ‘Ik ben goed in het bedenken maar minder
sterk in het uitvoeren?’ Tenslotte is er ook nog de ‘gunfactor’, is de
potentiële klant bereid met jou in zee te gaan.
Je kunt het ook niet doen, maar dan zul je later als je voor de spiegel
staat tegen jezelf moeten kunnen zeggen: ‘Ik heb het overwogen, maar het om de
volgende redenen uiteindelijk niet gedaan.’
Moet je aan de andere kant in deze tijd stoppen met het leiden van een onderneming.
Ook die vraag is lastig te beantwoorden. Als het zonder meer veel geld kost om de
onderneming draaiende te houden, zou de eerste reactie zijn ‘sluiten’! Maar als
daar geen goede analyse aan vooraf is gegaan (lees bijvoorbeeld boeken van
Goldratt) dan kan het ook doodzone zijn.
Een tijdelijke inkrimping van personeel of bedrijfsruimte of het
verminderen van de voorraden (door Just-in-Time leveringen vanuit de
leverancier), kan al de nodige adem verschaffen om te blijven bestaan. Terwijl
daarnaast een heroriëntatie op de diensten en producten catalogus van de eigen
onderneming ook geen slechte zaak zou zijn.
Mocht je ‘te’ sterk zijn verweven met je eigen onderneming (je eigen
creatie), dan is het belangrijk samen met een onafhankelijke derde (het/een
klankbord) de opties door te nemen om daarna zelf de nodige en juiste beslissingen
te nemen.
http://nl.linkedin.com/pub/dick-bos/12/296/773
Geen opmerkingen:
Een reactie posten