vrijdag 8 maart 2013

Je niche bepalen wat is dat lastig!

Eigenlijk ben ik al vanaf het begin van het opzetten van het adviesbureau bezig om mijn niche te vinden. Wat is dat lastig!

In eerste instantie had ik de neiging heel breed te gaan, omdat je geen klant wilt missen. Maar door zo breed te gaan werd ik onvoldoende specifiek. Wat kan die klant nu van mij verwachten? Goed ik heb aardig wat opleidingen gedaan en ruime leidinggevende ercaring, maar wat helpt dat een klant met het oplossen van zijn probleem.

Eigenlijk moet hij, surfend naar een antwoord op zijn prangende vraag, bij mij terecht komen omdat hij ziet dat ik in staat ben hem te helpen.

Daar komt nog bij dat ik het ook nog eens leuk moet vinden wat ik doe.

De vraag die ik bij herhaling aan mijzelf stel is: "Waar ben ik goed in en waar zit de klant op te wachten?" of eigenlijk "Welke klanten zijn er en welke producten, die dicht bij mij liggen, kan ik de klant aanbieden? "

Een aantral boeken die mij helpen de juiste keuzes te maken zijn:

* Ondernemen met Lef van Arko van Brakel
* Heb Lef durf te veranderen van Tica Peeman
* Leidingnemen van Jan Willem van den Brink en Maarten van Os en
* Kies je doelgroep, meer succes voor zzp'ers door te focussen op een niche van Erno Hannink.

Heb ik mijn niche nu gevonden? Nee, nog niet helemaal, maar wat ik wel zie is dat door actiever te zijn op Linkedin en het bloggen er meer mensen op mijn profiel komen kijken.

www.dickbosadvies.nl
nl.linkedin.com/pub/dick-bos/12/296/773/
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten