maandag 25 maart 2013

Recensie van het boek: 'Kies je doelgroep' van Erno Hannink

Deze keer een door mij geschreven recensie van het lezenswaardige boek van Erno Hannink.

'Kies je doelgroep – meer succes voor zzp'ers door te focussen op een niche' van Erno Hannink, is een boek dat zzp'ers niet mogen laten liggen. Het boek is toegankelijk geschreven en plezierig om te lezen. Hannink deelt zijn eigen ervaringen, vanaf het moment dat hij begon tot waar hij het tot nu toe heeft gebracht.
Ik ben zzp'er en 'Kies je doelgroep' is typisch een boek dat ik wilde lezen. Het constante zoeken naar de juiste niche houdt mij al enige tijd bezig. In dit boek vertelt Erno Hannink hoe hij op een bepaalt moment gekozen heeft voor het beëindigen van zijn vaste dienstbetrekking om de stap te maken naar het zelfstandig zijn.

Een stap met vele vraagtekens, want hoe krijg ik de financiering van mijn dagelijkse levensbehoeften rond en hoe lang geef ik mijzelf om succesvol te worden? Het zijn geen keuzes die je zomaar van de een op de andere dag maakt en ook niet kan maken zonder je partner daarin te betrekken,

Uit het boek blijkt dat het niet zinvol is je klanten na te jagen. Als je geen duidelijk beeld hebt wie je klanten zijn, dan schiet je met hagel op wild – in de hoop wat te raken – of pak je elke klus aan om geld te verdienen.
Hannink geeft een aantal tips. Zo participeert hij in netwerkgroepen en zoekt hij een klankbord bij anderen. Door middel van een aantal coachgesprekken bepaalt hij hoe hij zijn niche steeds verder moet inkaderen. Dat doet hij door duidelijk te maken waar hij voor zou willen gaan, zijn 'Leidmotief' (in managementtermen BHAG = Big Hairy Audacious Goal, je strategische business statement) en duidelijk te krijgen wie zijn klanten zijn.

Hannink schuwt daarbij ook niet de keuze om afscheid te nemen van klanten waar hij niets mee heeft. Niet 'kaal' afscheid nemen, nee, hij draagt ze netjes over aan een ander binnen wiens klantenkring zij beter passen. Zo voorkom je negatieve publiciteit voor je bedrijf.
Het prettige aan dit boek is ook dat Erno Hannink verwijst naar andere websites waar waardevolle informatie te halen is. Ook geeft hij je toegang tot zijn eigen website om gebruik te maken van materiaal dat je kan helpen in je zoektocht naar je niche en het opbouwen van je eigen bedrijf en klantenkring.

'Kies je doelgroep' is een prettig geschreven, uitdagend en leerzaam boek. De beelden zijn sprekend en dagen je uit om te gaan reflecteren op je eigen situatie. Wat mij betreft een boek dat zzp'ers zeker zouden moeten lezen. Het liefst voor hij/zij begint met het maken van de stap om zzp'er te worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten