maandag 25 november 2013

Al eens gedacht aan het splitsen van de onderneming in kleinere eenheden?

Het feit dat een bedrijf groter wordt door een groeiende vraag wil niet betekenen dat het daardoor ook efficiënt is en blijft. Groei kan een remmende factor zijn. Neem bijvoorbeeld een schilder. Hij heeft gemiddeld 8 uur per dag te besteden aan opdrachten. Nu is hij heel handig en verwerft hij veel aanvragen om te komen verven. Op een zeker moment komt hij in tijdnood, ook als hij in de avonduren doorgaat en meer dan de 8 uur maakt.

Als hij geen beslissing neemt loopt hij het risico zichzelf voorbij te lopen of werk van minder kwaliteit te leveren. Wat te doen? Er zijn twee opties: 'hij gaat minder werk aannemen of hij gaat iemand in dienst nemen'. Vervolgens staat hij dan voor een nieuwe uitdaging, nu moet hij ook nog gaan managen.

Hoe groter een organisatie wordt, hoe groter het risico dat het bedrijf te ver af komt te staan van zijn klant en hoe groter het risico dat er veel meer tijd gaat zitten in het managen van het bedrijf. 

Op dit moment ontstaat er een trend om meer aandacht te gaan besteden aan een nauwer contact met de klant. Dat moet dan onder andere gebeuren door het opzetten van kleinere units die in hun relatie met de klant het gehele bedrijf kunnen vertegenwoordigen. Voorgesteld wordt om grote bedrijven op te gaan delen in kleine, autonome units die gemachtigd zijn om het bedrijf te vertegenwoordigen en resultaten aan klanten te leveren. Men noemt dat een podulaire organisatie, de pods (de units) zijn flexibel, schaalbaar en veerkrachtig binnen een holarchie. Een holarchie is een complex systeem waarin elk deeltje een volledig functioneel en opzichzelfstaand geheel is.

Heel nieuw zijn deze ideeën naar mijn mening niet,denk bijvoorbeeld aan Eckart Wintzen met zijn celfilosofie (lees daarvoor: 'Eckarts notes') of de huidige franchisenemer.

Naar mijn mening moet wel aandacht blijven bestaan voor het volgende:

1) De zelfstandige units treden naar buiten maar dan met een herkenbare huisstijl en het logo van het bedrijf;
2) Er blijft één hoofdcel bestaan waaraan verantwoording wordt afgelegd over bijvoorbeeld de financiën.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten