woensdag 16 oktober 2013

Lastig om de juiste keuze te maken, zzp'er of zmp'er en wat is het product waar je voor wilt gaan?

Ik heb nu al een tijdje een eigen adviesbureau en loop elke keer weer tegen de nodige belemmeringen aan. In de eerste plaats heb ik door mijn huidige baan, het adviesbureau heb ik er naast, onvoldoende tijd over om het gedegen op te pakken. Daarnaast vind ik het ontzettend lastig om een keuze te maken voor welk product ik nu uiteindelijk wil gaan en voor welke niche. Door een langdurige werkervaring bij de Rijksoverheid en een aantal gedegen opleidingen denk je de markt volledig aan te kunnen, niks is minder waar. Het maken van keuzes is belangrijk.

Het  meest lastige probleem is echter dat ik meer een expert ben dan dat het mij zonder meer gegeven is om een bedrijf binnen te lopen, mijn bedrijf te presenteren en met een opdracht naar buiten te gaan. Ik kan mij zo voorstellen dat er meer mensen zijn die daar last van hebben?

Maar hoe kom je nu zo ver om toch die stap te maken en het ideale doel te bereiken om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan. Er zijn ongetwijfeld adviezen genoeg en ik hoor er graag meer, maar ik zit nu meer op de toer om van zzp'er richting zmp'er over te stappen. Het verschil is duidelijk een zelfstandige zonder personeel versus een zelfstandige met partner. Het elkaar inspireren lijkt me waardevol om een bedrijf van de grond te trekken, maar wel met behoud van een grote mate van zelfstandigheid.

Nu nog het product wat vanuit het bedrijf moet/kan worden aangeboden? Ik neig daarin steeds meer naar een stevig adviseurschap voor bedrijven en organisaties. Onbelast naar het management luisteren, met alle zintuigen open door het bedrijf wandelen en met de nodige bagage een duidelijke indruk neerleggen. Niet direct een advies, dat komt later, het gaat er in eerste instantie om dat het beeld wordt herkend en dat de vinger op de gevoelige plek(-ken) werd gelegd. Pas dan kan aan een veranderingsproces worden gewerkt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten