zaterdag 12 oktober 2013

Wie heeft er behoefte aan de naakte waarheid?

Recent werd ik geattendeerd op het boek 'Getting naked' van Patrick Lencioni. De uitleg die ik erbij kreeg sprak mij zeer aan en hopelijk krijg ik het boek snel in handen.

Het past in de lijn van denken die ik de laatste tijd heb ontwikkeld namelijk dat dure consultants niet altijd waardevol zijn. Misschien wel bij de grote bedrijven omdat zij snel resultaat verwachten en daar veel geld voor over hebben of puur omdat het makkelijk is een ander de schuld te kunnen geven als het toch mislukt.

Wat mij betreft gaat het er meer om en daarom voel ik mij als adviseur aangetrokken tot het MKB om blanco een bedrijf binnen te kunnen stappen. Wel met de nodige bagage in je rugzak maar vooral geïnteresseerd zijn in wat die ander te vertellen heeft. Dat er ook momenten zijn dat je kunt zeggen 'Ik snap niks van je business, maar leg het mij eens uit, want als ik het niet begrijp dan zal een ander het waarschijnlijk ook niet begrijpen.' Getting naked betekent dan vooral ik wil je ontmoeten zoals ik ben en ik geef je terug wat en hoe ik het ervaar.

Dat betekent ook vooral kritiekloos zijn. Fouten kunnen en mogen gemaakt worden zolang er maar van wordt geleerd en het je uitdaagt om verder te kijken dan je comfortzone (zie bijvoorbeeld 'Fouten maken (mag) moet van Remko van der Drift).

Tja dat is wat ik wil: 'Adviseur zijn voor het MKB om te begrijpen, begrepen te worden en te ontwikkelen!'


Geen opmerkingen:

Een reactie posten