zaterdag 26 oktober 2013

Recensie 'Creëer zelf je ideale baan' van Karen Romme

Onderstaand mijn recensie van het boek 'Creëer zelf je ideale baan' van Karen Romme welke in de loop van de week zal worden geplaatst op www.managementboek.nl

Aan zo’n boek, daar heb je wat aan als beginnende ondernemer! Karen Romme leidt je op een boeiende wijze door het landschap van het ‘beginnend ondernemerschap’ in haar boek ‘Creëer zelf je ideale baan!’ In het boek wordt een reëel beeld geschetst van de uitdagingen, de valkuilen, de hoogtepunten maar ook de dieptepunten van het creëren van een/je ideale baan. Ik zou zeggen neem de moeite om eerst dit boek te lezen voor je verder gaat met het najagen van je droom!

Als je de tijd hebt en ook neemt en je combineert dit boek van Karen Romme met boeken als ‘Opdrachtgever gezocht’ en ‘Leidingnemen’ van Jan Willem van de Brink en Maarten van Os, of met boeken als ‘Fouten maken (mag) moet’ van Remko van der Drift en ‘Ondernemen met Lef ‘ van Arko van Brakel en nog een paar andere boeken die er zijn, dan ben je goed toegerust om een overwogen keuze te maken op weg naar het creëren van je ideale baan.

Ik gaf hierboven aan ‘als je tijd hebt’, als dat niet het geval is dan heb je met dit boek een pareltje in handen die je prima op weg kan helpen om de juiste afwegingen te maken. Door haar prettige schrijfstijl is het boek goed te lezen en voelen de wat lastigere onderwerpen minder zwaar aan. Hoewel ook die laatste, wat zwaardere onderwerpen, zeer serieus zijn bedoeld.

De inhoud van het boek vertoont, wat mij betreft, een logische opbouw. Zo wordt in het eerste hoofdstuk aandacht besteed aan het kennismaken met z(z)p en het ondernemerschap. De drijfveren om die stap te maken als het gaat om verantwoordelijk te zijn voor je eigen tijd, het eigen product wat je voortbrengt en het geld dat je wilt gaan investeren. Het is vooral het gevoel van vrijheid, weg zijn onder het juk van je baas, die mensen aanzet om ondernemer te worden. Vervolgens daagt de auteur je uit om een keuze te maken hoe jouw ideale baan eruit zal zien: zelfstandige zonder personeel, zelfstandige met partner of andere rechtsvormen.

Zoals ook in andere boeken wordt opgemerkt vindt Karen Romme het van belang dat je goed nadenkt over welk product je op de markt zet, in welk deel van de markt je het product wilt gaan wegzetten en hoe je daar klanten denkt te verwerven. Vanuit eigen ervaring is de auteur eerlijk en nuchter genoeg om ook de nadelen van het ondernemerschap aan de lezer voor te leggen, zoals: de F’s’. Bijvoorbeeld de F van frustratie. Als je als ondernemer wat tegenzit in je bedrijf treft het jou ook als mens. ‘Jij bent immers je bedrijf, het is jouw droom die je aan het verwezenlijken bent en daarbij wil je geen tegenslagen hebben’, zo stelt de auteur.  De tweede F is de Fiscus. Vanuit het ondernemerschap ontstaat er met de fiscus een geheel andere relatie. In loondienst krijg je keurig een nettobedrag overgemaakt, maar op het moment dat je gaat ondernemen gaan er andere regels gelden. Op heldere wijze legt Karen Romme die uit. Een derde F is de van Financiële onzekerheid. Je begint, geheel afhankelijk of je product aanslaat en daarnaast ben je ook afhankelijk van de betaalwijze van de klanten. Het kan dus zijn dat je als ondernemer een onregelmatig inkomen hebt waar je rekening mee moet houden. En dan is er nog een vierde F, die van Futiliteiten, zoals marketing/acquisitie en bijvoorbeeld administratie. In het boek wordt daarover gezegd: ‘De futiliteiten wennen nooit, die blijven een ergernis. Dat is het ondernemerscorvee waar je niet onderuit kunt!’

Het prettige van dit boek is dat de auteur ook aandacht besteed aan het geven van rekenvoorbeelden als het gaat om winstberekeningen en een onderwerp als sociale zekerheden. Tenslotte wordt ook niet nagelaten om te noemen wat er gedaan kan/zou moeten worden als faillissement dreigt of is uitgesproken.

Wat mij betreft is dit een compleet boek voor een beginnend ondernemer, een soort handleiding hoe het ondernemerschap werkt/ in elkaar zit. Het is boeiend geschreven en bevat ook eigen ervaringen van Karen Romme, wat het boek – wat mij betreft – waardevoller en interessanter maakt. Het is zeker een boek wat ik iedereen zou aanraden die op het punt staat het roer om te gooien om iets voor zichzelf te gaan beginnen.

Over Dick Bos
Dick Bos (1958) studeerde onder andere Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bedrijfskunde aan de NCOI Business School (MBA). Daarnaast voltooide hij naast tal van managementcursussen de opleiding tot gecertificeerd compliance officer bij het NIBE-SVV. Hij is werkzaam als kwartiermaker voor het opzetten van een Beveiligingsautoriteit binnen het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Interessante link

Geen opmerkingen: