zondag 6 oktober 2013

Met een druk is de geschiedenis weg

Tja het artikel van vanmorgen was in een vingerbeweging verdwenen en dat is nu precies wat er ook kan gebeuren met het maken van een verkeerde beslissing binnen een bedrijf.

Ik heb sterk het gevoel dat er behoefte is aan deskundigheid om de oprichters en eigenaren van MKB-bedrijven bij te staan bij het nemen van voor hun belangrijke bedrijfsbeslissingen. Geen nieuwe managementtheorieƫn, maar een goed opgeleide professional die vooral luistert, reflecteert en adviseert.

Er zijn te veel consultants die de een na de andere theorie binnen willen kruien, of dat nu "scrum" is "leen six sigma" of iets anders (lees bijvoorbeeld 'Bullshit management II' van Jos Verveen). Het brengt je als eigenaar van een bedrijf niet veel verder. Het levert wel verwarring op als je je afvraagt of dit de methode is om je bedrijf beter te laten functioneren. Wie begrijpt mijn vraag en kan naast mij komen staan om die goed onder woorden te brengen (zie bijvoorbeeld 'Leidingnemen' van Jan Willem van den Brink en Maarten van Os).

Kort en goed, waar het binnen een organisatieverandering -wat mij betreft - omgaat is:

1) Heb oog voor waar je vandaan komt, waarom je het bedrijf hebt opgezet, wat je wilt en wat je duidelijk niet wilt;
2) Heb oog voor waar je naartoe wilt, geen roze wolken maar een nuchter en te behalen punt op de horizon;
3) Heb oog voor de veranderingen die in het bedrijf moeten worden doorgevoerd omdat punt op de horizon te bereiken (de organisatiebenadering) Welke werkprocessen moeten bijvoorbeeld worden veranderd/gewijzigd/verwijderd);
4) Heb oog voor de mensen (de mensbenadering) indien 3 en 4 niet in evenwicht zijn, ga je het niet bereiken. Je bereikt een schijnbare verandering die zich later tegen je keert omdat die verandering niet goed in de organisatie is ingedaald;
5) Wees duidelijk of een verandering noodzakelijk of mogelijk is. Het eerste is dwingend, het tweede geeft meer ruimte en een overeenkomstige houding/betrokkenheid van werknemers (zie 'Systemisch transitie management' van Maaike Thiecke en Bianca van der Zeeuw).
 Naar mijn mening dient bij elke verandering een reflectie plaats te vinden namelijk: Komt dit nog overeen met de oorspronkelijke uitgangspunten waarom ik dit bedrijf heb opgestart, gaat het me helpen mijn doelen te behalen en voel 'ik' mij hier goed bij?

Zelfanalyse en bedrijfsanalyse dus, een noodzaak wat mij betreft!

www.dickbosadvies.nl

NB Mijn bedrijf Dick Bos advies richt zich voornamelijk op het Midden- en Kleinbedrijf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten