dinsdag 15 oktober 2013

Mijn data in een cloud? Gevoelsmatig lijkt het niet te beheren/controleren!

Een cloud is feitelijk het (virtueel) opslaan van gegevens, niet op de eigen computer maar bij een provider, waarbij de gegevens op elk moment benaderbaar en te bewerken zijn op de eigen computer. Neem als voorbeeld Instagram of Dropbox waarin documenten maar bijvoorbeeld ook foto's met elkaar gedeeld kunnen worden.

Maak je gebruik van social media of maak je gebruik van een online 'harde schijf', dan maak je in feite gebruik van Cloud Services (Zie ook het artikel van KPN: 'Wat is de cloud in de praktijk' op nu.nl)

Laatst zag ik iemand die een foto van zijn paspoort had gemaakt die hij via Dropbox overal op kan roepen, bijvoorbeeld als hij in het buitenland zijn paspoort zou zijn kwijtgeraakt.

Groot voordeel is onder andere dat de eigen opslagsystemen niet 'over' belast worden en of uitgebreid behoeven te worden.

Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van het cloud gebeuren dat zal vast te maken hebben met het feit dat ik geen controle meer heb over mijn data, het gevoel althans dat niet meer te hebben. Ik denk dat ik eerder zal gaan voor een Virtual Private Cloud waar de servers worden beheerd door een trusted party die in kan spelen op mijn behoeften.

Beetje ouderwets, vast, maar ik voel er wel lekker bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten